Hoe ga je met je leerlingen aan de slag met onze complexe oorlogsgeschiedenis? Als leerkracht vind ik dit een van de moeilijkste uitdagingen, maar tegelijk een van de belangrijkste. Hieronder probeer ik enkele tips op te sommen. Heb je nog suggesties, laat gerust horen!

Contact? pieter.serrien@gmail.com

Tips:

  • Probeer lokale verhalen te betrekken. Er is ook vaak veel geschreven over WO1 en WO2 in de streek. Contacteer zeker de heemkundige kring.
  • Vertrek niet te veel vanuit de leefwereld van de jongeren. Hun beeld van beide wereldoorlogen is meestal vrij klassiek. Gebruik hun voorkennis om deze te confronteren met de ‘andere’ realiteit van de oorlog in onze streken.

Oorlogsdagen in de klas (WO1)

Mijn boek Oorlogsdagen geeft een overzicht van 32 dagboeken bijgehouden door burgers in bezet Vlaanderen tijdens de Eerste Wereldoorlog. Aan de hand van deze originele egodocumenten kan je een andere kant van de oorlogsgeschiedenis brengen. Pieter geeft ook lezingen in scholen (meer info).

Via deze link kan je het educatief pakket over Oorlogsdagen raadplegen!

Op mijn blog publiceer ik berichten over wat er exact honderd jaar geleden in de dagboeken geschreven werd. Een overzicht vind je via deze link.

10 maart 1915 verwonderd - Oorlogsdagen 4

Zo was onze oorlog (WO2)

Sinds 2010 loopt mijn interviewproject Zo was onze oorlog in verschillende secundaire scholen. Nu al meer dan duizend jongeren gingen op zoek naar een getuige van WO2. Het resultaat is het boek met dezelfde naam, waarin de verhalen die de jongeren optekenden dienden als bronnen voor een historische studie.

Je kan nog altijd meedoen aan dit project. Klik hier voor meer info!

Een basiscursus interviewtechnieken vind je hier.

Sam Ysebaert interviewt Edith De Smet

Kranten uit de Groote Oorlog (WO1)

Via deze link kan je met je leerlingen het gigantische archief van kranten uit 14-18 ontdekken.  Het project Nieuws van de Groote Oorlog is een initiatief van Het Archief.

Straatnamen (Beide WO’s)

Heel wat straatnamen zijn genoemd naar belangrijke personages uit de wereldoorlogen. Je kan een discussie voeren over de keuze van bepaalde namen. Mag een straat genoemd worden naar een WO1-generaal die duizenden troepen de loopgraven over jaagde? De meeste mogelijkheden zit in het laten opzoeken van lokale verzetshelden en gesneuvelden die in de straatnamen zijn verwerkt. Een samenwerking met de lokale heemkundige kring is wel aangewezen.

Werken met oude foto’s (Beide WO’s)

Door de strenge overheidscensuur (Duits én Belgisch) zijn er niet zoveel foto’s, maar de lokale afbeeldingen zijn vaak onbekend. Je kan er met je leerlingen mee aan de slag gaan. Op de website Whatwasthere.com kan je oude afbeeldingen projecteren op Google Streetview.

Verrijk het internet (Beide WO’s)

Wikipedia, forums… Het internet staat vol met informatie over de twee wereldoorlogen. Toch zijn er nog opvallend veel hiaten, vooral op lokaal niveau. Je kan de leerlingen zelf geschiedenis laten schrijven. Daarbij richt je best op het lokale. Je kan bijvoorbeeld de militaire details van een veldslag in de streek laten bespreken of de technische structuur van bepaalde wapens. Je kan lokale gebeurtenissen zoals bombardementen, evenementen, de ervaringen van bekende dorpelingen in de kijker zetten.

Excursies (Beide WO’s)

Omdat de sporen van de wereldoorlogen nog zo zichtbaar zijn, leent deze geschiedenis zich gemakkelijk tot uitstappen. Klassen trekken naar Ieper, Breendonk of Dossin. Het kan soms interessant zijn om eens een lokale geschiedenis te bezoeken. Zo gaf ik zelf al regelmatig rondleidingen in Mortsel over het bombardement van 5 april 1943 (meer info).

Interessante links algemeen

Interessante links WO1

Interessante links WO2 

Boeken

  • Het prentenboek De Vijand van Wim Opbrouck is ideaal om met lagere schoolkinderen over de complexiteit van oorlogvoeren te praten.
Advertenties